راهنمای خرید

صفر تا صد تولید پارچه (از مواد اولیه تا طراحی لباس)

صفر تا صد تولید پارچه

روش تولید پارچه چگونه است؟ تا به حال فکر کرده‌اید، پارچه چگونه تولید می‌شود. در این مقاله به‌ طور کامل مراحل صفر تا صد تولید پارچه از مواد اولیه تا طراحی را شرح می‌دهیم. پس با تیم شهریارمگ همراه ما باشید.

چگونگی تولید پارچه

تاریخچه اولین پارچه‌های بافته‌شده به مصر باستان، بین النهرین و دره سند باز می‌گردد. این تمدن‌ها اولین تمدن‌هایی بودند که با الیاف طبیعی مثل کتان و کنف، پارچه می‌بافتند. تا به امروز صنعت نساجی متحول شده و الیاف‌های جدیدی تولید شده‌ است. از همین رو، روش‌های زیادی برای تولید پارچه با مواد مختلف وجود دارد. در این مقاله سعی می‌کنیم در رابطه با روش تولید پارچه، مواد اولیه پارچه و نقش پارچه در صنعت مد و پوشاک توضیح دهیم پس با تیم شهریارمگ همراه ما باشید.

مواد اولیه پارچه

مواد اولیه پارچه

مواد اولیه پارچه به صورت طبیعی از گیاهان و جانوران و به صورت مصنوعی توسط انسان و با فرایندهای خاصی تولید می‌گردد. با ‌این حال برای این‌ که فرایند تولید پارچه را بهتر درک کنید، بهتر است با مواد اولیه آن‌ها آشنا شوید. در ادامه به انواع مواد اولیه در تولید پارچه خواهیم پرداخت.

پنبه؛ تولید شده از گیاه پنبه

الیاف پنبه از گیاه پنبه تولید می‌شود. فرایند تولید پنبه به این ترتیب است که ابتدا به ‌صورت دستی یا با ماشین، گیاه پنبه را برداشت می‌کنند. سپس آن را به کارخانه فرآوری پنبه می‌فرستند. در کارخانه فرآوری، پنبه را از میان غلتک‌ها عبور می‌دهند تا دانه‌هایش را جدا کند و در مرحله بعد ناخالصی‌های پنبه را از بین می‌برند. سپس پنبه‌ها را با استفاده از عدل جدا می‌کنند و در نهایت، الیاف پنبه تولید می‌شود

کتان؛ تولید شده به صورت دستی از دانه‌های پنبه

پارچه کتان یکی از پرمصرف ترین انواع پارچه در دنیا است. کتان از نظر شیمیایی، آلی است، به این معنی که هیچ گونه ترکیب مصنوعی در آن استفاده نشده است. پارچه کتان از الیاف اطراف دانه های گیاهان پنبه‌ای تهیه شده که پس از بالغ شدن دانه ها به شکل گرد و کرکی ظاهر می شوند. قدمت استفاده از این پارچه به حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.

ابریشم؛ تولید شده از کرم ابریشم

الیاف ابریشم از پیله کرم ابریشم تولید می‌شود. در پیله ابریشم، لایه نازکی از رشته ابریشم وجود دارد که این لایه پس از برداشت به ‌صورت نخ جدا می‌شود. با این حال چون نخ اولیه ابریشم بسیار نازک است، آن را با چندین نخ دیگر به هم می‌پیچانند تا استحکام لازم را ایجاد کند و در نهایت آن را جدا می‌کنند.

پشم؛ تولید شده از گوسفند

پشم، الیاف طبیعی و پر استفاده در صنعت نساجی است که از گوسفندان و دیگر حیوانات گرفته می‌شود. پشم از پروتئین و درصد کمی چربی ساخته شده است. پشم از لحاظ شیمیایی نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای که از سلولز تشکیل شده‌اند، متمایز است. برای تولید پشم ابتدا پشم گوسفند را به‌ صورت دستی یا با ماشین می‌تراشند. سپس پشم را شسته و به ‌شکلی مرتب می‌کنند که صنعتگران بتوانند آن را به ‌صورت پارچه درآورند.

ریون؛ تولید شده از سلولز

ریون اولین بار در اواخر قرن نوزدهم از سلولز گیاهان و درختان تهیه شد. ریون یا Rayon جایگزین‌های متداول ابریشم محسوب می‌شود. در واقع ریون با فشار دادن سلولز در دستگاهی به ‌نام اسپینرت تهیه می‌شود؛ اسپینرت دستگاهی مانند سردوش است که سلولز مایع را به فیلامنتی جامد به ‌نام ریون تبدیل می‌کند.

نایلون؛ اولین الیاف مصنوعی

نایلون اولین الیاف ساخته‌شده به ‌دست بشر است. با این حال نایلون همانند ریون تولید می‌شود اما برعکس ریون، نایلون از تقطیر نفت ساخته می‌شود.

پلی استر؛ الیاف مصنوعی مستحکم

پلی استر از مشتقات الکل به ‌شمار می‌آید اما استحکام و سازگاری بیشتری نسبت به نایلون و ریون دارد. با ‌این وجود الیاف پلی‌استر از طریق فشار‌دادن مواد شیمیایی اسپینرت تولید می‌شوند.

فرایند تولید پارچه

فرایند تولید پارچه

وقتی مواد اولیه پارچه فراهم شد، تولید‌کنندگان پارچه فرایند تولید پارچه را آغاز می‌کنند. این فرایند سه مرحله‌ای به شرح زیر است:

مرحله اول؛ ریسندگی

در مرحله اول با چرخاندن یا ریسندگی الیاف، الیاف خام را به نخ تبدیل می‌کنند. با این حال ریسندگی را به‌صورت دستی هم می‌توان انجام داد. ریسندگی دستی، بسیار طاقت‌فرسا و با پرهزینه است. به ‌همین دلیل، امروزه فرایند ریسندگی را با چرخ ریسندگی انجام می‌دهند. با استفاده از چرخ ریسندگی، نخ را در سراسر آن می‌کشند. سپس آن را روی جسم استوانه‌ای شکلی به نام بوبین جمع می‌کنند. پس از آن ماسوره‌های بوبین نخ را به ماشین بافندگی منتقل می‌کنند و فرایند بافندگی آغاز می‌شود.

ریسندگی

مرحله دوم؛ بافتن

در مرحله دوم نخ‌ها به هم وصل می‌شود و پارچه اولیه تولید می‌شود. معمولا فرایند بافندگی با ماشین بافت انجام می‌شود. این ماشین برای بافت پارچه به دو نوع نخ نیاز دارد؛ نخ نوع اول تار نام دارد. این نخ بر ‌روی یک قاب فلزی به زه کشیده می‌شود. نخ نوع دوم پود نام دارد که به میله‌های فلزی وصل است. در واقع ماشین بافندگی با کامپیوتر، تاروپود را به‌ هم متصل می‌کند تا پارچه تولید شود.

بافتن

مرحله سوم؛ جدا کردن ناخالصی ها

در مرحله آخر پارچه را از ماشین بافندگی خارج و وارد مرحله فرآوری می‌کنند. اکثر پارچه‌های اولیه، ناخالصی، دانه و لک‌های زیادی دارند. علاوه ‌بر این بعضی از این پارچه‌ها در فرایند تولید رنگشان تغییر می‌کند. به‌ همین دلیل با سفید‌کننده، ناخالصی‌های پارچه را پاک می‌کنند. همچنین با استفاده از پاک‌کننده‌ها، روغن، موم و سایر عناصری که به پارچه می‌چسبد را از بین می‌برند.

جدا کردن ناخالصی ها

نقش پارچه در صنعت پوشاک و مد

تولیدکنندگان پوشاک معمولا پارچه‌های خود را از پارچه‌فروش‌ها یا تولیدکنندگان پارچه می‌گیرند. علاوه ‌بر این، پارچه‌های مختلف با جنس‌ها و قیمت‌های متعددی در بازار وجود دارند. به ‌همین خاطر یکی از چالش‌های تولیدکنندگان پوشاک، پیدا‌کردن پارچه با جنس و قیمتی مناسب است.

با این حال گروه شهریار، پارچه‌های مصرفی مانند کتان، پنبه، پشم و… در تولید را از بهترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی تهیه می‌کند. سپس با استفاده از آن‌ها پوشاک باکیفیت و بادوامی مانند مانتو، شومیز، پالتو، کت شلوار و… می‌سازد. شما عزیزان برای درک بیشتر فرایند تولید پوشاک، مقاله صفر تا صد مراحل تولید پوشاک را از تیم شهریارمگ مطالعه کنید.

جهت دیدن محصولات برند شهریار کلیک کنید.

در صنعت مد، طراحان به دو شکل‌ از پارچه استفاده می‌کنند:

حالت اول: طراحان از پارچه برای الهام‌گرفتن طرح‌های خود استفاده کنند؛ به‌همین دلیل برای طراحان بافت یا ظاهر خوب مبنایی برای طراحی جدیدترین پوشاک است.

حالت دوم: طراحان یا تولیدکنندگان پوشاک با تولید‌کنندگان پارچه نوعی قرارداد می‌بندند که پارچه‌هایی انحصاری برایشان تولید کنند.

در واقع در حالت دوم، تولیدکنندگان پارچه، پارچه‌هایی مطابق با مشخصاتی که طراح مد نظر دارد، تولید می‌کنند. سپس طراح از بین طرح‌های موجود، پارچه مورد ‌نظر خود را انتخاب می‌کند. از معیارهای مهم طراحان برای انتخاب پارچه می‌توان به ظاهر، رنگ، نوع بافت و لطافت پارچه اشاره کرد.

نقش پارچه در صنعت پوشاک و مدجمع بندی

تولید پارچه فرایند طولانی دارد. به‌طور کلی، صفر تا صد تولید پارچه در سه مرحله ریسندگی، بافندگی و جداسازی ناخالصی‌های پارچه خلاصه می‌شود. از چالش‌های مهم تولید‌کنندگان پوشاک، پیداکردن پارچه‌ای باکیفیت و قیمتی مناسب است.

گروه شهریار تلاش می‌کند با استفاده از بهترین مواد اولیه، پوشاکی ماندگار و با کیفیت برای مشتریان خود تولید کند. اگر شک و شبهه‌ای نسبت به خرید آنلاین پوشاک داشتید، خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه‌ای مفید داشته باشید.

سوالات متداول

مواد اولیه پارچه به صورت طبیعی از گیاهان و جانوران و به‌صورت مصنوعی توسط انسان تولید می‌شود.

پارچه در سه مرحله ریسندگی، بافندگی و خالص‌سازی تولید می‌شود.

پلی‌استر نسبت به نایلون و ریون استحکام و سازگاری بیشتری دارد.

ما در این مقاله به بررسی بهترین تولیدکنندگان ایرانی پوشاک پرداختیم و شما را به مطالعه آن دعوا می‌کنیم.

1 دیدگاه در “صفر تا صد تولید پارچه (از مواد اولیه تا طراحی لباس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *